Historie

Wies Baaten is in 1982 afgestudeerd als pedagoog.
Gedurende zijn studiejaren startte hij met werken bij een impresariaat in Nijmegen, gerund door vrienden. Een klein bedrijf en dus de ideale plek om kennis op te doen van alle aspecten in dit vak.
Met de benodigde opgedane ervaring ging hij daarna aan de slag bij een grotere speler; Mojo Concerts. Daar begeleidde hij diverse producties, ook deels in het theater. Bijvoorbeeld een aantal tours voor Van Morrison, die vliegangst had en dus in Europa een chauffeur en tevens begeleider nodig had.

Tijdens zijn Mojo jaren ontmoette hij bij de opbouw van het Pinkpopfestival Hedwig de Meyer, de oprichter en directeur van het Belgische podiumbouwbedrijf Stageco. Hedwig was toen al geruime tijd betrokken bij een festival in zijn woonplaats Werchter (later Rock Werchter) en speelde in op de groeiende behoefte aan grotere en vooral spectaculairdere podia voor artiesten vanuit de hele wereld. Hij zou met zijn trouwe, vakkundige en keihard werkende personeel Stageco uitbouwen tot het grootste podiumbouwbedrijf van de wereld.
Hedwig zag in Wies meteen een zeer sociale, vakkundige man van de wereld en een goede begeleider met kennis van rock ‘n’ roll, die tevens zijn talen sprak. Wies ging aan de slag als enige Hollander tussen alleen maar Belgen. Hij zocht steeds meer crews voor verschillende tours, werkte zich op tot crew chief en nam uiteindelijk alleen maar zijn eigen mensen/crew mee. En zo werd het oprichten van B-Way Productions een feit. Dit heeft geresulteerd in een al 30 jaar durende succesvolle samenwerking tussen Stageco en B-Way Productions.

Ondanks zijn passie voor rock ‘n’ roll kreeg Wies door zijn werk bij Mojo Concerts ook interesse in de meer verfijnde producties in het theater. Dit was een mooie combinatie. Rock ‘n’ roll en outdoor in de zomer, theater en indoor in de winter.
Via de toenmalige toneelmeester van Toon Hermans werd hij aangenomen als assistent lichtman en volgspotter bij die productie. Toon maakte hem al snel zelf toneelmeester en dit bleef hij voor de daaropvolgende 12 jaar. Vervolgens werkte hij nog een aantal jaren bij Paul van Vliet. Ook verzorgde hij crew voor onder meer Herman van Veen en begeleidde hij producties van Opera-Zuid.
Stageco groeide destijds in rap tempo waardoor Wies in 2004 besloot om te stoppen met theater en zich volledig te richten op Stageco.

In 2010 overwoog hij om B-Way over te dragen aan een opvolger. Al snel bleek René Lunenburg de juiste man. Iemand die Wies al kent sinds de Dire Straits ‘On every street tour’ in 1992. René reed destijds een promotietruck voor de tour sponsor Philips. René is sociaal, technisch, betrouwbaar en leergierig en deelt dezelfde passie voor rock ‘n’ roll en theater.
Ook hij begon dus al rap met een combinatie van Stageco werkzaamheden in de zomermaanden en theater in de winter. René startte bij Jasperina de Jong en daarna werkten Wies en René veelal samen bij Toon Hermans en Paul van Vliet waar René chauffeur en volgspotter was. René werkte vervolgens nog 13 jaar bij Herman van Veen als toneelmeester.
Vanaf 2013 stopte hij met zijn werkzaamheden bij Herman van Veen en ging fulltime samenwerken met Wies voor B-Way Productions.

Sinds 2016 is René officieel eigenaar. Wies werkt nog steeds mee maar gaat zich ook meer focussen op lossere projecten en zijn privéleven.
René zal B-Way voortzetten als een persoonlijk bedrijf met hardwerkende en zeer bevlogen vakmensen met een ‘we stoppen niet tot het werk perfect afgerond is’ mentaliteit. Met tevens een onvoorwaardelijke passie voor alle aspecten van dit mooie vak.

Klik hier voor impressie van ons werk.